Ewidencja czasu pracy – czy jej prowadzenie jest obowiązkowe?

Zgodnie z zapisami, które zawarte zostały w artykule 149 Kodeksu Pracy, wszyscy pracodawcy są zobowiązani do tego, aby dla każdego z ich pracowników prowadzona była ewidencja czasu pracy. To właśnie ona będzie znacznie ułatwiała prawidłowe ustalenie wynagrodzenie dla nich.

Co musi się znaleźć w takiej ewidencji?

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej określa bardzo precyzyjnie wszystkie elementy, jakie ewidencja czasu pracy każdego pracownika powinna zawierać. Według ustawy w takiej ewidencji musi się znaleźć przede wszystkim zapis o:

  • ewidencja czasu pracypracy w poszczególnych dobach roboczych,
  • pracy w niedziele i święta,
  • pracy w porach nocnych,
  • pracy w godzinach nadliczbowych (wraz z podkreśleniem ilości godzin przepracowanych ponad normę),
  • dyżurach, zwolnieniach z pracy oraz urlopach.

Ja stworzyć kartę ewidencji czasu pracy?

Tak naprawdę nie istnieje żadne wzór, w oparciu o który należy tworzyć kartę ewidencji czasu pracy dla każdego z pracowników, kilka systemów można natomiast znaleźć tutaj https://www.unicard.pl/rejestracja-czasu-pracy. Wzór taki każdy pracodawca w zasadzie może sobie sam ustalić, pod warunkiem jednak że pamięta o tym, jakie najistotniejsze informacje w takiej właśnie ewidencji zgodnie z ustawą muszą zostać zawarte. Tu ważniejsze od formy jest to, żeby taka karta odzwierciedlała rzeczywisty czas przepracowany przez każdego pracownika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *